Bieganie jesienią i zimą – najlepsze porady

Bieganie jesienią i zimą – najlepsze porady

Bieganie podczas idealnej pogody często bywa nie tylko sposobem na zdrową aktywność fizyczną, ale jest także po prostu przyjemnością. Inaczej jest niestety, kiedy przychodzą chłodne dni, temperatura spada, a deszcz i wiatr odbierają jakiekolwiek chęci do działania. Wtedy nietrudno jest stracić motywację, a ponadto łatwo jest się przeziębić. W czasie jesieni oraz zimy warto zmienić nieco swoje podejście do biegania i zastosować się do kilku rad, które z pewnością ułatwią uprawianie sportu podczas tak niewdzięcznej pory roku.

Kiedy na zewnątrz robi się ciemno coraz wcześniej, a słońce coraz rzadziej wychyla się zza chmur, wtedy dopada nas jesienna chandra. Nienajlepszy humor, zmęczenie, brak energii towarzyszą nam przez pierwsze dni, a nawet tygodnie jesieni. Dodatkowo dni są krótsze, więc wydawać się może, że na aktywność fizyczną zostaje coraz mniej czasu. Pierwszym krokiem musi być znalezienie motywacji i przypomnienie sobie, jaki jest nasz cel. Ponadto dobrze jest ustalić porę dnia, o której zawsze będziemy biegać – taka systematyczność może wiele ułatwić. Doskonałym pomysłem jest zaplanowanie sobie biegania rano. Dzięki temu zapewnimy sobie energię na dalszą część dnia i wyzwolimy endorfiny, czyli hormony szczęścia, tak niezbędne każdego ranka.

Uprawiając sport na zewnątrz jesienią i zimą nie można zapomnieć o tym, by ubrać się stosownie do pogody. Warto jest ubrać się na tak zwaną cebulkę, czyli warstwowo. Pierwszą warstwę powinna stanowić odzież termoaktywna, jak chociażby koszulka z tej kategorii, która zapewni utrzymanie optymalnej ciepłoty ciała, a poza tym zagwarantuje wygodę. Ważne jest tu także dobranie odpowiedniej kurtki, w której z jednej strony nie zmarzniemy, a z drugiej nie przegrzejemy się. Taką samą zasadą powinniśmy kierować się podczas wyboru całej reszty części garderoby – nigdy nie może być nam ani zbyt chłodno, ani zbyt zimno. W kwestii doboru skarpetek jest jedna ważna reguła – lepiej jest nie zakładać skarpetek bawełnianych, warto natomiast postawić na takie, które pozwolą skórze oddychać i nie będą wzmagać pocenia się. Tutaj nie można także pominąć zagadnienia butów – muszą być dostosowane do pory roku, a przede wszystkim nie mogą przemakać, gdyż to gwarantowałoby poważne przeziębienie. Ponadto głowę zawsze powinna okrywać czapka, gdyż to właśnie przez tę część ciała ucieka najwięcej ciepła.

Poza właściwym ubiorem, istotna jest także dieta. Oczywistym jest, że w czasie jesienno – zimowego okresu osłabiona jest nasza odporność, dlatego trzeba ją wzmacniać poprzez spożywanie jak największej ilości witamin i minerałów. Jedzenie warzyw oraz owoców jest wtedy niezbędne. Doskonałym sposobem na utrzymanie odporności na jak najwyższym poziomie jest codzienne picie świeżych soków owocowo – warzywnych, przygotowanych samodzielnie. Oprócz tego, że nasze codzienne posiłki powinny być skomponowane tak, by zapewniać optymalną dawkę składników odżywczych, musimy pamiętać też o tym, jak ogromne znaczenie mają suplementy diety. Idealnie jest, gdy preparaty te są oparte na naturalnych składnikach, gdyż wtedy są one najlepiej przyswajalne. W okresie zimowym warto sięgać po kompleksy witamin i minerałów oraz wszelkie produkty zawierające na przykład witaminę C, witaminę D, cynk oraz probiotyki. Zapewni to organizmowi większą wytrzymałość. Jest to niezwykle ważne, gdyż każdorazowa choroba wyklucza nas z aktywności fizycznej, która mogłaby co najwyżej pogorszyć sprawę. Mikro i makroelementy, dostarczane w optymalnych dawkach nie tylko wpłyną na zdrowie i ogólne samopoczucie, ale także spowodują, że treningi będą znacznie bardziej efektywne, a nam towarzyszyć będzie energia – tak potrzebna w czasie ponurej aury.

Przygotowanie się biegacza na okres jesienno – zimowy nieco różni się od przygotowań do treningów w czasie lata, aczkolwiek nie wiążę się to z dużymi wyrzeczeniami ani dodatkowym wysiłkiem. W dbaniu o siebie, tak jak w treningach, najważniejsza jest systematyczność, która z pewnością zaprocentuje na przyszłość i przyniesie znakomite rezultaty.