Porady dla początkujących biegaczy

Porady dla początkujących biegaczy

Rozpoczęcie nowej aktywności fizycznej, z którą nigdy wcześniej nie mieliśmy do czynienia, a już na pewno nie robiliśmy tego profesjonalnie, bywa trudne. Nurtuje nas wiele pytań na temat tego, jak zacząć i w jaki sposób się zmotywować, co robić, by treningi przynosiły efekty oraz na czym skupić się poza sportem. Tak też jest w przypadku biegania. Wydaje się ono być raczej nieskomplikowaną dyscypliną sportową, aczkolwiek w rzeczywistości jest inaczej. W trakcie biegu angażujemy wiele mięśni naszego ciała, pracujemy „całym sobą”, w związku z czym konieczne jest, by nie popełniać błędów, które sprawić mogą, że trening będzie nieefektywny.

Pierwszą kwestią jest odpowiednia motywacja. Znalezienie jej często nie jest łatwe. Każdy z nas doskonale zna tak zwanego „lenia”, który sprawia, że jedyną czynnością, na jaką mamy ochotę jest leżenie. Ponadto bez przerwy szukamy sobie wymówek – zła pogoda, kiepski nastrój, inne obowiązki. Tak naprawdę są to po prostu bariery w naszej głowie, z którymi trzeba walczyć. Bieganie nie jest sportem nazbyt czasochłonnym, choć to oczywiście zależy od stopnia naszego zaangażowania i od postawionego sobie celu, jednak znalezienie nawet godziny dziennie, czy to rano, czy wieczorem, nie jest trudne. Wystarczy tu odrobina samozaparcia, by sport wszedł w nawyk. Jego atutem jest w końcu wzmożone wydzielanie endorfin, czyli tak zwanych hormonów szczęścia, które poprawiają samopoczucie i dodają energii. Najważniejsze to po prostu zacząć, potem jest już łatwiej. W zdobyciu motywacji pomoże nam dodatkowo

ułożenie planu treningowego

, dzięki któremu łatwiej będzie realizować pojedyncze cele. Pozwoli nam to nauczyć się systematyczności.

Ważne jest też nastawienie. Nie można zakładać, że już na początku będziemy pokonywać długie trasy w krótkim czasie. Do wszystkiego dochodzi się małymi krokami, dlatego nie ma sensu rzucać się od razu na głęboką wodę, ponieważ w ten sposób można tylko stracić motywację lub nawet zrobić sobie krzywdę.

Niezwykle istotne jest również zaopatrzenie się w odpowiedni strój. Musi on dbać o utrzymanie optymalnej temperatury ciała i nie może krępować naszych ruchów. Teoretycznie wystarczą po prostu wygodne, dresowe ubrania, jednak wybór profesjonalnej odzieży w znacznym stopniu spotęguje efekt treningów. Warto zakupić termoaktywne ubrania, takie jak koszulki czy spodnie. Niezbędne są tu przede wszystkim wygodne buty. Ponadto dobrze jest posiadać także czapkę i niekrępującą ruchów kurtkę, by komfortowo biegało się podczas niskich temperatur.

Jeżeli uprawiamy sport, musimy pamiętać, że liczy się tu nie tylko trening, ale także odpowiednie odżywianie. Warto zrezygnować z tak zwanego śmieciowego jedzenia, które nic nie wnosi do naszego życia, a może tylko nas spowalniać i blokować jakikolwiek postęp. Należy spożywać posiłki bogate w witaminy i minerały, które pozwolą mięśniom się zregenerować. Nie wolno także zapomnieć, że wprowadzenie sportu do codziennego życia powoduje zwiększenie naszego zapotrzebowania kalorycznego, dlatego nasz organizm będzie „wołał” o większe ilości składników odżywczych. Dobrym pomysłem jest wprowadzenie do diety wartościowych suplementów, które uzupełnią ewentualne niedobory i wspomogą organizm w regeneracji. Jeżeli zależy nam na rozbudowaniu masy mięśniowej, warto sięgnąć po odżywki białkowe, natomiast jeśli naszym celem jest utrata zbędnych kilogramów – wtedy przydadzą się boostery odchudzania. Ponadto niezbędne jest dostarczanie sobie wszystkich witamin i minerałów, których niedobór może powodować różne problemy ze zdrowiem i wpływać na występowanie kontuzji. W diecie nie powinno zabraknąć również składników, które dbają o nasze stawy, takich jak kolagen, który warto suplementować.

Połączenie pozytywnego nastawienia, odpowiedniego i systematycznego treningu oraz zbilansowanej diety pozwoli na osiągniecie wspaniałych rezultatów. Dzięki temu nie tylko poprawimy swoją kondycję i wygląd, ale także wpłyniemy na swoją osobowość, stając się bardziej zdeterminowanymi i silnymi, co jest kluczem do sukcesu.