Suplementy dla biegaczy krótko i długodystansowychy

Suplementy dla biegaczy krótko i długodystansowych

Bieganie to sport dla osób, które nie lubią przejmować się żadnym sprzętem. Jest to aktywność bardzo przyjemna, o ile w ogóle lubi się ruch. Podczas biegania wydziela się mnóstwo endorfin, zwanych hormonami szczęścia. Jeżeli biegamy od czasu do czasu, chociażby dla rozrywki to oczywiście nie musimy zagłębiać się w tajniki wszystkiego tego, co wspomaga w dążeniu do celu, aczkolwiek kiedy sport ten staje się dla nas codziennością, czymś ważnym, z czym wiążemy jakieś swoje plany, wtedy należy wziąć pod uwagę, że na jego uprawianie nie składają się tylko treningi, ale także odpowiednio zbilansowana dieta oraz suplementacja.

W kwestii suplementacji dla biegaczy istnieje pewien podział na krótkodystansowców i długodystansowców. W związku z tym jedni i drudzy powinni skupić się na uzupełnianiu diety w pewne składniki odżywcze, które odpowiadają ich aktywności.

Biegacze długodystansowi angażują w swojej aktywności fizycznej przede wszystkim mięśnie czerwone, które charakteryzują się wolniejszą siłą skurczu oraz większą odpornością na zmęczenie. W ich diecie powinno znaleźć się dużo węglowodanów złożonych, które zapewnią energię na długi czas biegu dzięki zapasom glikogenu. Dobrym pomysłem jest sięganie po różnego rodzaju napoje izotoniczne i tradycyjne suplementy węglowodanowe. Są one łatwo przyswajalne, a przede wszystkim wygodne, ponieważ nie musimy martwić się, czy spożyliśmy wystarczającą ilość węglowodanów oraz wyliczać ich z ogromną dokładnością w posiłkach, by spełnić limit. Warto zażywać także produkty zawierające antyoksydanty, które zwalczają wolne rodniki i redukują ewentualne stany zapalne powstające po długim treningu. Ogromne znaczenie ma uzupełniane wapnia, który nie tylko wpływa na siłę kości, ale także na kurczliwość mięśni. Dzięki temu możliwe jest sprawne poruszanie kończynami oraz ogólne napinanie i rozluźniane wszystkich mięśni. Wapń wspomaga te procesy, ale również wpływa na regenerację mięśni po treningu, pełni więc mnóstwo funkcji, dlatego powinien on stanowić podstawę suplementacji. Preparaty z wapniem, niezależnie od tego czy przyjmowane są jako jednoskładnikowe kapsułki, czy też w formie kompleksów witamino – minerałowych mogą znacznie poprawić kondycję biegacza. Poza suplementacją tradycyjnych witamin i minerałów, z powodzeniem sięgać można po aminokwasy, na przykład po glutaminę, wspomagającą wytrzymałość mięśni. Z drugiej strony należy zadbać o zapobieganie rozpadu mięśni w czasie intensywnego, długotrwałego wysiłku. Pomoże nam w tym aminokwas z grupy BCAA.

Nieco inaczej wygląda sytuacja u krótkodystansowców. U nich najbardziej wykształcone są mięśnie białe, których kurczliwość jest szybka. Mięśnie te szybciej się męczą i właśnie dlatego wykorzystywane są podczas krótkich, ale intensywnych biegów. W diecie biegaczy krótkodystansowych ważna jest suplementacja składników, które wpływają na wzmacnianie mięśni. Przede wszystkim sprawdzą się tu odżywki białkowe, które są wręcz niezbędne, by mięśnie mogły się regenerować po treningu, a w efekcie również wzrastać. Warte uwagi są również kompleksy zwiększające wytrzymałość. Oczywistą rzeczą jest również to, że mięśnie należy budować, by zwiększać ich siłę, dlatego dla krótkodystansowców polecana jest też kreatyna.

Biegacze krótkodystansowi oraz długodystansowi, mimo że różnią się oni rodzajem wykorzystywanych podczas biegu mięśni, posiadają także wiele cech wspólnych. U jednych i u drugich niezwykle ważna jest regeneracja. Tkanka mięśniowa musi być stale pobudzana, by efekty treningów były coraz lepsze, jednak głównym gwarantem osiągnięcia postawionych sobie celów jest naprawa muskuł po każdorazowym intensywnym wysiłku. Tak więc konieczne są tu wszelkie preparaty białkowe. Ponadto dieta biegaczy, niezależnie od ich właściwej dyscypliny, musi być odpowiednio zbilansowana i zdrowa. W związku z tym sportowcy ci muszą dbać o dostarczanie swoim organizmom zdrowych tłuszczów, a także witamin i minerałów, które wpływają na energię do działania oraz na ogólny stan zdrowia, mający w końcu największe znaczenie w możliwości osiągania rezultatów.